|
ČUGUNA PLAISU REMONTS AR SPECIĀLĀM TAPSKRŪVĒM.
Absolūtais vairākums vieglo automobiļu galvu izgatavotas no alumīnija sakausējuma, kas ir daudz vieglāks un siltumu labāk vadošs materiāls. Šis materiāls pēc ilgāka nobraukuma un paaugstinātas karsēšanas sāk sprēgāt un dzinējā zūd dzesēšanas šķidrums vai parādās “gāze ūdenī”. Dzinēja galva tiek demontēta, un tālāk tā tiek vesta uz pārbaudi un defektāciju.
Interesanti, ka bieži vien auto daļu tirgotāji un daži servisi pastāvīgi izplata baumas, ka “metinātās alumīnija dzinēju galvas jau ilgi nekalpojot”. Šim mītam “kājas varētu augt” no “lētā gala” dzinēju galvu remontētāju varoņdarbiem, kad netiek lietots pienācīgi labs vārstu ligzdu materiāls vai plaisas netiek izcirstas pilnībā, un metinājums ir tikai virspusējs.
Pavisam cita situācija ir ar čuguna galvām, kuras mūsdienās lielāko tiesu sastopamas kravas automobiļu un industriālajos dzinējos. Pie pareizas ekspluatācijas dzinēju čuguna galvas spējīgas noiet vairāk par miljonu kilometru, taču ja tās pārsaldē vai pārkarsē, rodas plaisas. Atšķirībā no alumīnija galvām, kuras var labi sametināt, plaisas čuguna galvās metināt nav ieteicams. Tam par pamatu ir vairāki iemesli, kas saistīti ar čuguna īpašībām, mainīgo cietību metinājuma vietā, nevienādu siltumvadītspēju, sadegšanas kameru ciklisko sakaršanu un atdzišanu, dažu čugunu slikto kvalitāti utml.
Plaisas čuguna galvās un blokos iespējams aizlāpīt, izmantojot gadsimtu vecu metodi ar speciālām tapskrūvēm, kuras tiek iestrādātas plaisās viena pie otras, tādējādi blīvi noslēdzot plaisu pret gāzu, ūdens, eļļas un degvielas caurlaidību. SIA Ramoto daudzu gadu garumā veiksmīgi apgūtas 2 tehnoloģijas čuguna plaisu lapisanai ar auksto metodi Seal Lock un Lock&Stitch, abas no ASV.
Lai varētu čuguna plaisas veiksmīgi aizlāpīt attiecīgajai galvai vai blokam būtu jāatbilst sekojošajiem nosacījumiem:
- attiecīgā čuguna daļa nedrīkst būt bijusi jau iepriekš metināta ar elektrodu, pusautomātu, TIG vai autogēnu, jo metināšanas (bez iepriekšējas uzkarsēšanas krāsnī un pareizas atlaidināšanas) rezultātā čuguna cietība palielinās, nav iespējams ieurbt caurumus un iegriezt tajos vītni;
- sieniņas biezumam plaisas vietā jābūt vismaz 5 mm biezumā, lai būtu iespējams iegriezt vītni tapskrūvei;
- remontējamās palaisas vietai jābūt pieejamai urbšanai ar rokas urbjmašīnu. Ja var plaisā ieurbt caurumu, tad to var saremontēt.
Ar modernajām TORX tehnoloģijām iespējams saremontēt arī galvas skrūvju vītņu plaisas blokos. Agrāk šādus blokus nodeva lūžņos kā neremontējamus, taču ar modernajiem materiāliem un tehnoloģijām iespējams šādus blokus atgriezt dzīvē.
Svarīgi ir paturēt prātā to, ka plaisas čuguna galvās vai blokos salabot ar metināšanas metodi praktiski nav iespējams. Neticiet tiem meistariem, kuri apgalvo, ka var to izdarīt.
Aukstās čuguna lāpīšanas metodes ir vienīgais čuguna remonta veids kuru atzīst pasaules kuģu reģistrs Lloyd.
Šis remonta veids ir ļoti laikietilpīgs un prasa gadiem izkoptas darba iemaņas, tādēļ to nevar veikt jebkurš amatnieks, kam nav tādu iemaņu.
PULVERA UZKAUSĒŠANA.
Kādiem materiāliem un kādos gadījumos var izmantot niķeļa pulvera uzkausēšanas metodi?
Šī salīdzinoši senā metode izmanto autogēna degli (SIA RAMOTO izmanto angļu MAC firmas degli), kurš aprīkots ar bunkuru uz skābekļa vada, pa kuru, nospiežot gaili, iespējams padot smalku niķeļa pulveri (ar cietību HRC 15, 40, 60) un piekausēt to pie čuguna, tērauda un nerūsējošā tērauda detaļas, ir plaši pazīstama jau kopš pagājušā gadsimta.
Mainījušies tikai modernāki un labākām īpašībām apveltīti niķeļa bāzes pulveri. Šie pulveri tiek iegūti, pūšot sakarsētu metālu ūdenī. Pulvera daļiņas ir sfēriskas, un tās kūst, neveidojot poras vai burbuļus, tādēļ iespējams veikt virskārtu atjaunošanu pat tādām daļām, kuras pēc tam jāslīpē un jāniķelē vai jāhromē. Interesanti, ka šis pūšanas process notiek bez kušņu klātbūtnes, operatoram tikai ir jānoķer moments pirms detaļa sasniedz 300 grādus pēc Celsija un sāk kļūt zila. Uzpūšamā pulvera slānis var būt no 0.1 mm līdz 5 mm un vairāk. Pulveris labi difundē pamatmetālā un ideāli saistās ar to, tādēļ iespējams labi sametināt plīsušus čuguna izplūdes kolektorus, vēsturisko motociklu dzinēju cilindrus un galvas, atsevišķas čuguna detaļas, tērauda caurules, čuguna apkures katlu durvis, tērauda motociklu rāmjus. Ispējams apkausēt dīzeļu dzinēju priekškameras, ja jāpalielina to ārējais diametrs. Ar HRC 40 pulveri var atjaunot kloķvārpstu galu vietas, uz kurām strādā gumijas blīvslēgi, kā arī dažādu asu gultņu sēžas.
Jāpiezīmē gan, ka niķeļa pulveris ir ļoti dārgs un process ir veselībai kaitīgs, tādēļ jāizmanto elpošanas aparāts ar svaiga gaisa padevi.
«Uz augšu
|
|